intraljud!

2011-04-08 @ 23:14:04
Idag tog jag på Texas hackamoret och red ut barbacka, jag tränade min balans samtidigt som Texas fick en riktig konditionsträning runt sjön. Han är som en dröm att sitta på, helt underbar :')
Sen fick Texas sig en riktig tvätt då hela hästen var full av kåda, och det var inte det lättaste att bli av med!

Sen red jag Solvei och idag var vi väldigt ovänner ett tag då hon tog bettet ur handen på mig, slog och vägrade gå framåt. Hon var som fastväxt, men tillslut så skärpte hon till sig och var väldigt fin i slutet av passet så nöjd är jag ändå med henne.
Direkt efter så fixade jag stallet, mockade, tog ner massor av hö, bar ut 120liter vatten och fodrade..
När jag kom in hade jag så ont i ryggen att jag nästan låg ner på golvet och skrek rakt ut av smärta.
Pappa hämtade novafonen och liniment, så först masserade han mig och efter det så intraljudbehandlade han mig precis så som vi brukar göra med hästarna!
Det var en udda känsla kan jag tala om, det kittlades i hela kroppen och det strålade ut i alla muskler. haha!
hoppas på att ryggen bär mig imorgon nu bara och att det hjälpte lite.

Jag antar att det inte är många som vet vad intraljud är så jag tänkte passa på att förklara lite om det.

Vad är intraljud och vad är ljudvågor?

Ljudvågor uppdelas i tre grupper beroende på antalet svängningar per sekund ( 1 svängning per sekund = 1 Hertz eller Hz )

1. Infraljud från 0 - 20 Hz . Kan inte uppfattas av det mänskliga örat.

2. Intraljud mellan 20 - ca. 15.000 Hz. Dessa ljudvågor kan uppfattas av det mänskliga örat och Novafonapparaten arbetar helt inom detta området (100 - 10.000 Hz) för att uppnå smärtlindring och stimulans av vävnadens celler.

3. Ultraljud från 20.000 Hz och upptill flera miljoner Hz. Ultraljud används mycket inom sjukvården för smärtlindring och diagnos bl.a. Ultraljud har kraftigare effekt än Intraljud men kräver specialutbildad personal. Lekmän får inte använda ultraljud för medicinska behandlingar.

Intraljud är som framgår ovan det absolut lämpligaste alternativet för egen behandling av smärtproblem. Intraljudbehandlingar med Novafon är helt ofarliga - det finns ingen risk för biverkningar.

Intraljud har använts sen 40 år tillbaka och några skadeverkningar har aldrig rapporterats. Novafon är den enda ljudvågsapparat som fått CE-godkännelse för elektromedicinsk terapi!

Vilka symptom kan behandlas?
Tex. benbrott, bihåleinflammation, blodcirkulationen, huvudvärk, ischias, migrän, muskelinfiltrationer, muskelsmärtor, nervsmärtor, ryggskott och svårläkta sår..

Novafonen är ganska vanlig att man använder på hundar och hästar men funkar minst lika bra på människor, jag har både märkt och sett skillnad på min ponny så jag vet att det funkar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?