Min uppväxt som ryttare..

2011-02-17 @ 19:52:00
Jag heter alltså Merethe Olofsson, är 18 år gammal och är uppväxt i den lilla byn Vattrång som jag bor i än idag.
Har två alldeles egna ponnysar som står här hemma på gården.  Ena är Isabella, en fjordning f91 på ca 137 cm.
Vi köpte henne som 2 åring, hon var då väldigt ohanterad. Men har i sina dar visat sin natur begåvning som hopp ponny. Och jag kan i stort sätt säga att det är hon som fått mig dit jag är idag! Det va henne jag red runt på vid 1,½ års ålder. Sedan köpte vi Vackra Peach Blossom en d-ponny arab f96. Henne köpte vi som 1,½ åring och var då helt ohanterlig. Hon va otroligt éfter i sin utbildning som ungponny, tog massor med år innan hon fick upp tillliten helt på oss människor. Men hålls på att utbildas än idag, trots sin ålder, blir bara finare och finare för varje dag, Visar stor potential som dressyr ponny, hoppar även väldigt trevlig men behöver en rutinerad ryttare, då självförtroende inte alltid är på topp.




Isabella & Peach Blossom

Som sagt har jag ridit en hel del med min syster som väldigt liten,började även redan vid 3-4 års ålder rida mer själv på ponnyn Isabella. När jag var 6 år började jag rida på Harmångers ridklubb, började redan nästan på en gång då att göra märkena. Hamnade i en grupp med dem som inte ridit förr, så jag hade kommit mkt längre.
Efter mkt om och men bytte jag faktiskt ridklubb till gnarps ridklubb. Och det var där jag träffade min vän Liv Forslin, hon här under! Vi höll kontakten och jag har vart hos henne en hel del och ridit, hjälpt henne med olika saker.

Efter kanske 2 år på gnarps ridklubb beslutade jag mig för att sluta. jag bestämde mig för att äntligen börja träna för privat tränare med mina alldeles egna ponnyer,Peach & Isabella.

Jag hade då mkt mkt jobb framför mig med peach, som då var väldigt väligt omusklad, fortfarande inte funnit sig helt till rätta. Jag velade fram och tillbaks om det verkligen skulle gå. Tillslut gav jag mig verkligen an det, det skulle gå! Hon vart bara finare och finare för varje dag. Men lite svackor här och där  men det är ju alltid sånt som tillhör ridsporten.



Peach förr                 &              Peach nu ( 2010)



2008, gick jag 2 st kurser & 1 utbildning. Utbildningen var ULK kursen, för dom som inte vet är det ungdoms ledar kursen. Sedan gick jag två kursen och dem var: Hästens hälsa/beteende & Tränings schema för häst.

Sommaren 2008 började jag även att få rida till hästar till andra och tävla andras hästar.
Problem hästar/ hästar att utbilda har alltid legat mig varmt om hjärtat.


sommaren 2009 & 2010 bestog mest av att utveckla mig själv som ryttare. Och det kom jag fram till att det bästa sättet vara att rida så många olika hästar som möjligt. Så jag fick den stora möjligheten att vara hos Johanna på skogssjö hästgård och rida. Hjälpte henne en hel del med stallskötsel & ridning då hon själv var gravid. Tävlade även ena hennes försäljnings ponny (Connie.) Sommaren 2010 kom även Matrix hem till mig för "tillridning"/ utbildning. Han stannade inte så länge, då det gick så otroligt fort att få honom på bana igen. Så han vart såld. Verkligen en kanon häst!



Jag & ungponnyn Connie, hennes andra strat, nolla! :)





Jag & några av Johannas fina försäljnings hästar på skogssjöhästgård!





Jag & Matrix, så här såg han ut innan han kom till mig!






Jag & Matrix, så här såg han ut alldeles innan han blev såld, så fiin han är!



Sedans dess har allt rullat på och jag har fått olika erbjudande med olika sorters hästar som behövs ridas till/utbildas.

Senast den 12/2-11 sålde jag årets första häst åt kund.



Och Det var Heffis, som jag hjälpa Veronica att sälja/utbilda.


Mål med 2011 är att jag ska få göra det jag vill göra & det jag tycker är roligt. Alltså rida till/ utbilda hästar och självklart att utvecklas själv som ryttare och självklart ska mina egna ponnyer utbildas och hållar fina & fräscha!

Sen återstår det bara att se hur framtiden ser ut, vart den leder oss!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?