Min bakgrund till där jag är nu!

2011-02-17 @ 16:22:24
Tänkte försöka skriva lite om min bakgrund vad gäller hästar och ridning så vi får se hur de går..
Jag är iallafall Liv Forslin är 19år gammal och bor i den lilla byn Kitte.

När jag var 3 år gammal träffade min mamma en ny gubbe. Han har hade hållt på med trav i hela sitt liv. (så där kom hästarna in i bilden). Jag började på Harmångers ridklubb och åkte runt lite med ledare och någon som höll i mig, ända tills jag var ca 7år red jag där men sen slutade jag pga flytt.

Min mamma, styvpappa och lillasyster flyttade till en stor gård ute på landet (där vi bor nu alltså).
"pappa" skaffade hem travare och dom red vi runt på och hade roligt.
Vid 9års ålder började jag rida igen, denna gång på Gnarps ridklubb, det var där jag och Merethe lärde känna varandra. Vi red i samma ridgrupp med varandra och har sen dess hållt kontakten.

Jag och Merethe för mååånga år sedan.

Sommaren 2002 tror jag det var så fick jag min första super ponny. Nämligen Shettisen Missil!
Flög av honom dagligen 2-5ggr men med tiden fick jag bättre balans och hade så roligt. En annan tjej vid namn Paulina hade även sin shettis här så vi var ute och red flera timmar per dag. Så fin som våra shetlandsponnysar var då har jag aldrig sett en annan shettis. Vältrimmade och suuuper musklade!

Missil

Men jag började ju bli ganska gammal nu och växte så det knackade, då kan man inte skutta runt på en shettis länge till direkt. Så jag började rida en kallblodig ridhäst vid namn Celyn. Världens snällaste och goaste!
och strax därefter fick jag ett varmblod av pappa som hette Monas Mayday!
Hästar har alltid varit ett intresse i familjen men mot travsporten så därför fick jag de hästar som jag fick!
Med Mayday var det meningen att pappa ville att jag skulle börja rida monté. Jag tränade på och följde med pappa ut och tränade, men när han märkte vilken stjärnskott Mayday var så tog han över henne och jag fick en D-ponny istället vid namn Baylee!

Baylee var med om ett försäkringsbedrägeri och var därför triangelmärkt men hon var fullt frisk och gick att träna och rida som vanligt.
Baylee hade gått lag SM i hoppning och liknande innan jag fick hem henne så hon var en ponny jag lärde mig oerhört mycket av!
frågade på klubben om jag fick vara med på klubbtävlingar och det var okej.
Vann gång på gång och tog hem KM. Då fick den lilla klubben nog och jag fick inte vara med mer!
Då gjorde jag det värsta beslut jag gjort i hela mitt liv, jag sålde Baylee för mitt egna bästa, för att skaffa någon annan som jag kunde åka ut och tävla med och komma en bit med.



Stora bilden är på Baylee. Dom små är också på Baylee och dom två sista på Monas Mayday och Celyn.


När Baylee åkte från gården så bröt jag ihop, hon hade varit min bästa vän då i nått år medans jag haft det otroligt tufft i skolan.
Jag red inte på ett halvår efter det och ville inte ha någon annan än att köpa tillbaka Baylee. Men så blev det inte, jag fick upp ögonen för en två-årig skäckhingst, jag blev helt förälskad. Han hette Texas!
Så han blev mitt projekt.
Nu var det sommaren 08. Pappa och jag började tömköra med lilla Texas och eftersom han fortfarande var bäbis så försökte jag bygga ett starkt band med Texas på annat vis, vi tricktränade massa och hade allmänt skoj tillsammans. V var ute flera timmar och gick i träns eller grimma, mest för att han skulle bli van allt runt omkring!
månaderna gick och nu var han 3år gammal, jag började inridningen!
Medans jag utbildade Texas så fick jag låna C-ponnyn Turks Minna av Harmångers ridklubb under året 2009.
Vi var ute och tävlade en hel del och när vi väll var på topp så tog resan slut, säsongen tog slut och Minna skulle tillbaka till klubben och ruttna igen, allt mitt arbete på hästen försvann..
Under sommaren 2010 så började vi starta lokala klasser tillsammans, första LD (hoppning) red vi felfritt och vi har inte många LD, LC bakom oss nu som inte är felfria.
Nu siktar vi högre, för min ponny har kampacitet utav dess like!
Nu till sommaren 2011 så hoppas jag också kunna köpa hem Minna av klubben!

Minna & Texas

Jag är glad nu efter att jag ridit så mycket olika hästar och inte bara haft ridintresserade i familjen.
Missil står fortfarande hemma på gården, han är en familjemedlem som alltid kommer att få stå här hemma på gården. Han trivs så bra här som får gå med vagn flera ggr i veckan med min yngsta lillasyster.
Texas står också ute i stallet och jag jobbar vidare med utbildningen.
Mitt mål nu under de kommande åren är att få jobba med unghästutbildning/tillridning och jag hoppas kunna starta något litet företag i framtiden.
Redan till helge kommer det en häst hit som ska vara här på tillridning/utbildning. Spännande!

Nu blev det ett långt inlägg med mycket bilder.. vilken start! Hoppas ni orkar, haha!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?