Vad uppskattar du?

2011-02-17 @ 21:36:30
Allt detta snack i ridsporten om att man ska ha den nyaste utrustningen hela tiden.
Är det verkligen det som spelar roll?
Visst det är otroligt roligt att få hem flera nya schabrak med huvor och benlidor, känslan att sitta i en ny sadel och att få äga många olika sorters träns. Jag tycker själv det är jätte kul med nya saker men man ska inte nedvärdera andra bara för att man har råd själv!

Jag var på en tävling några mil från mig, det var bara en lokal/regional tävling.
medans jag skrittar fram tillsammans med en vän till mig kommer det en ny stor jätte snygg hästlastbil, ut kom tre tjejer med jätte fin utrustning och deras hästar var minst lika matchade å snygga!
En tjej jag inte vet vem de var, stod stilla med sin häst vid transporterna där dessa tre tjejer höll till.
Denna tjej kan inte ha varit mer än 14år gammal och hade en tiger färgad D-ponny.
Utrustningen var en vältvättad grön kavaj med matchande schabrak (som var minst lika vältvättat). Hon försökte verkligen. Tyckte dom var jättefina!
Men när dessa tre tjejer går förbi med deras hästar så vräker den ena ur sig "haha, snygg outfint, är de din mammas gammla kavaj eller" tjejerna gick nått steg till och fnittrade högt men sen vände sig tjejen som skulle vara "rolig" sig om igen och sa "jo föresten, lycka till, hahah".

Själv stog jag där, hade hört och sett allt, jag blev så otroligt förbannad att jag inte visste vad jag skulle göra.
hur kan man äns säga så till en annan människa? Det finns nog anledningar till varförf man inte har den nyaste outfiten på varken sig själv eller på hästen! Detta kallas ekonomi. Jag tror den här tjejen är överlycklig över sin fina lilla D-ponny som hon för övrigt placerade sig med i Lc:n. Den tjejen är nöjd över vad hon får ha och kräver inte det värsta för det enda hon var ute efter var att ha roligt tillsammans med sin bästa vän!

Själv har jag alltid varit som ett barn på julafton varje gång jag har köpt något nytt.
Ett träns kan jag leva länge på, för vet ni varför? Jag värderar annat runt hästen också. Jag har inte råd att slänga ut flera tusen i månaden på nya saker utan sparar istället de pengar som blir över efter alla andra kostnader som foder, spån, träningar, tävlingar, vetrinär osv osv..

Vissa får nya saker hela tiden och de är jätte roligt för dom. Men jag vet att vi som har den lite sämre ekonomin som får spara uppskattar nya saker mycket mer än vad dom gör!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?