Griffelbensfraktur..

2011-03-21 @ 14:47:22
Ja som Merethe skriver så ber vi så mycket om ursäkt och tar oss nu i kragen och börjar på att uppdatera igen..
Anledninge till att det blev en liten paus är för att det hände så otroligt mycket och det värsta var när folk hörde av sig till oss för att skrämma upp oss pga olika saker?! Men vi är starka och ruskar av oss er bättre än bra!

Texas går hur fint som helst nu och vi ska ta och börja planera in lite tävlingar snart, iår siktar vi högre och det tror jag kommer gå galet bra. Solvei går det bara bra för också, hon börjar komma iform igen och är en väldigt trevlig liten dam. Mycket jobb har jag framför mig med henne men hon är en sån glad och snäll liten häst så man längtar ut varje dag!

Sen har vi det tråkiga, i torsdags var jag ute och fixade stallet och sen när jag skulle gå på andra sidan stallet så ser jag Missil på tre ben i hagen. Jag tog in en liten shettis som hoppade tappert på sina tre ben in i stallet.
Inne i ljuset ser jag att det rinner blod ner för benet. Så jag springer efter mamma så hon kom ut och kollade och även Lisa.
Dom gjorde rent och kände osv och trodde det var bara något tillfälligt då Missil aldrig har gjort sig illa så länge vi haft honom. Så vi avvaktade att prata med veterinär.
Dagen därpå kontaktade vi veterinären då han inte var bättre, snarare sämre.. då var det fredag och vi har sen i fredags haft ständig kontakt med veterinären.
Idag klev jag upp tidigt och körde in han på kliniken med mamma för att få en röntgen bild. Självklart så fick vi dåliga nyheter..
Griffelbenet var av nästan längst uppe och hade massor av små frakturer runt om..så vad vi göra?!
Box i 4veckor, penicillin i 14 dagar och sen återbesök på kliniken. Då ser vi om det är läker eller blir sämre och då vet jag får ha mitt lilla troll kvar eller om han får somna in :'(

En griffelbensfraktur kan många gånger vara ganska okomplicerad att läka ut (4-8 v), det beror visserligen på var den sitter. Sitter frakturen i långt ner på griffelbent så kan man genomgå en operation där dom klipper av griffelbent en bit, men i Missils fal så sitter den allra längst upp på griffelbenet med massor av små frakturer lite här och där.. vi kan bara hålla tummarna på att vårat lilla troll blir bra igen!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Nej men usch vad hemskt! :( Det är så tråkigt med skador. Håller tummarna för att han blir bättre!!

2011-03-27 @ 03:08:32     URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?